Att vara lyhörd och skapa byggnader som människor trivs i är hörnstenar för Ingrid Alerås arbete som arkitekt. Under utbildningen i Schweiz fick hon också upp ögonen för en annan dimension av arkitekturen. Här fokuserade man på en mer konceptuell väg i gestaltningsprocessen. Mer vikt lades även på kontexten, att låta byggnaden bli en naturlig del av sin omgivning.

Detta gjorde intryck och har påverkat hennes sätt att arbeta. Angereds nya resecentrum, där Ingrid var handläggande arkitekt, är det senaste i en lång rad av spännande uppdrag.

Byggnader som smälter in
Ingrid har alltid haft en förkärlek för såväl problemlösning som teckning och måleri, men det var först efter ett år på egen hand i södra Frankrike som hon tog beslutet att utbilda sig till arkitekt.

foto av Christer Brosché 

  •  Det var nog ändå pappa som lade grunden till mitt yrkesval. Han var också arkitekt och släpade ständigt runt familjen till en massa platser under min uppväxt. En del var fantastiska. Jag minns särskilt Fallingwater i Pennsylvania där Frank Lloyd Wright fick i uppdrag att bygga en privatbostad med utsikt över ett vattenfall, men istället placerade byggnaden över vattenfallet. Ett annat exempel var The Sea Ranch i Kalifornien med sina silvergrå trähus inbäddade i omgivningen vid Stillahavskusten. En byggnad kan vara så mycket och dessa båda platser fascinerade mig just för sitt sätt att väva ihop byggnaderna med naturen.

Inspirerande utbildning
Ingrid sökte och kom in på Chalmers arkitekturskola i Göteborg och fortsatte därefter studierna i Schweiz.

  •  Schweiz har, precis som Sverige, en lång tradition av att bygga i trä. Men de jobbar med en helt annan precision och detaljering. På skolan fokuserade man mycket på att förmedla en tydlig gestaltningsidé. De hade ett mer konceptuellt tankesätt som var nytt för mig. Lite som att berätta en historia. Vi reste på mängder av inspirationsresor som jag fortfarande bär med mig. Det handlade mycket om material, gärna naturliga, men också om inlevelse för platsen och om att lyckas få byggnaderna att utgöra en självklar del av sitt sammanhang. Det var ett väldigt inspirerande år!

Hon har arbetat på Wingårdhs arkitektkontor sedan 2005 och har flera gånger fått möjlighet att vara med från de tidiga skedena av ett projekt till dess att det står klart och färdigt.

  •  Att lyckas driva igenom en idé hela vägen är en svår utmaning, men en väldigt spännande uppgift. Jag vill skapa byggnader där människor trivs och mår bra. Då är det viktigt att lyssna till önskemålen med inlevelse för att kunna omvandla dem till verklighet.

Rum för kultur och natur
Ett av Ingrids projekt på Wingårdhs var kulturhuset Spira vid Munksjöns strand i centrala Jönköping. I fastigheten sätter Smålands Musik och Teater upp föreställningar av olika slag och här finns även en restaurang.

  •  Det var ett inspirerande uppdrag att få rita ett hus som ska rymma så många förväntansfulla människor inför en föreställning eller konsert.

Ingrid arbetade också med Tåkerns naturum som ligger vid sjön med samma namn i västra delen av Östergötland. Många besöker området, inte minst fåglar som har en speciell förkärlek för trakten, och byggnaden är helt klädd i vass, nästan som ett fågelnäste. Ingrid gillar att väva ihop natur och byggnader och ändå låta naturen tala för sig.

  •  Jag drivs av att arbetet är lustfyllt och lekfullt och vill gärna försöka skapa något oväntat, något som överraskar och som är spännande att utforska.

Ett smycke att vara stolt över
När Wingårdhs fick uppdraget av Västtrafik att skapa ett resecentrum i Angered gick man noggrant tillväga.

  •  Vi ville ge Angered ett smycke att vara stolt över. Vi hade givande och roliga möten med ungdomar i stadsdelen och de hade flera önskemål. Byggnaden skulle vara trygg, utan otrygga hörn eller baksida. Den skulle även stärka de befintliga stråken och vi fick inte bygga bort deras mötesplats!

Angered, med sina runt 12 miljoner årliga avgångar och ankomster, är en stor knutpunkt för Göteborgs kollektivtrafik. Både bussar och spårvagnar trafikerar platsen. Rent arkitektoniskt är det en ganska brokig och osammanhängande plats med olika stilar.

  •  Med det stora antalet resenärer som passerar dagligen krävs ett både hållbart och lättskött golv. Terrazzo var ett naturligt val som dessutom är vackert och uttrycksfullt samt går att kombinera med inslag av andra material. Det är också riktningslöst vilket är en fördel när en byggnad har fem hörn.